W Centrum Energetyki Akademii Górniczo-Hutniczej działa Laboratorium Elewacyjnych Turbin Wiatrowych. Turbiny mają znaczenie nie tylko dla działań proekologicznych, ale również bezpieczeństwa energetycznego instytucji.
Zainstalowane na wysokości siódmego i ósmego piętra budynku Centrum Energetyki AGH turbiny generują energię, która w sytuacji awaryjnej może być oddana do sieci uczelnianej.
Turbiny wyposażone są dodatkowo w urządzania pomiarowe. Stanowisko badawcze zbiera dane dotyczące między innymi parametrów przepływu powietrza w otoczeniu turbin, zmiennych meteorologicznych, natężenia hałasu, drgań wytwarzanych przez turbiny czy generowanej przez nie mocy.
Naukowcy mogą obserwować w laboratorium pracę turbin i odczytywać najważniejsze parametry. Wyniki prowadzonych pomiarów pomogą opracować zalecenia odnośnie możliwości wykorzystania korzystnych stref do budowy turbin elewacyjnych w przestrzeni miejskiej.
Turbiny mają znaczenie nie tylko dla ochrony środowiska, ale również bezpieczeństwa energetycznego instytucji. O
ich dodatkowym zastosowaniu mówi opiekun pracowni, prof. Mariusz Filipowicz z Katedry Zrównoważonego Rozwoju Energetycznego AGH: – Jedno urządzenie, przy sprzyjających warunkach wiatrowych, może generować do około półtora kilowata mocy. W razie wyłączenia bądź awarii zasilania sieciowego, wiatraki mogą zasilać wybrane systemy budynków.
Czytaj także: NIK o lokalizacji i budowie elektrowni wiatrowych
Turbiny wiatrowe zazwyczaj instaluje się na terenach niezabudowanych, z dala od miast. Branża miejskich turbin wiatrowych Polsce dopiero raczkuje, ale są szanse rozwoju. Sektor miejskich stanowisk wiatrowych rozwijany jest w
dużych aglomeracjach takich jak Londyn czy Dubaj. – AGH wychodzi naprzeciw globalnym trendom w sektorze odnawialnych źródeł energiirozwijając badania nad miejskimi turbinami wiatrowymi. Naszą instalacją chcemy zainteresować osoby oraz instytucje wdrażające programy rozwoju odnawialnych źródeł energii. Ponadto budynki takie mogą być po prostu ciekawe architektonicznie – dodaje Filipowicz.
źródło: agh.edu.pl